Lyst vs burde

Hvad har du LYST til?

I sidste uge skrev jeg om ”Selvbestemmelse” som nr. 2 ud af 5 punkter hvor der findes dokumentation for hvordan coaching hjælper dig med et vægttab og hvordan du kan bruge det.

Denne uge handler det om ”Lyst” fordi lyst er med til at skabe din motivation. Det kan måske være svært at se hvordan. Især hvis du forbinder lyst med alle de ting du ikke burde og ikke må.

De 5 dokumenteret punkter som går igen i forhold til at lykkes med en livsstilsændring er:

  1. Positivt kropsbillede
  2. Selvbestemmelse (Du kan læse sidste uges artikel HER)
  3. Lyst
  4. Fleksibel spisning
  5. Selvregulering i forhold til kost og motion

Et studie fra 2015 peger på, at mennesker, som drives af deres lyst, har meget større chance for at lykkes med et varigt vægttab.

Burde vs lyst

Lad mig komme med et eksempel:

Jeg bryder mig virkelig ikke om ordet bør. Når jeg siger til mig selv at jeg bør gøre noget, så er det faktisk kun min egen overbevisning, som mener, at jeg bør gøre noget som helst. Jeg vil hellere se det som et valg. Vi mennesker bør og skal som udgangspunkt ikke gøre noget. Vi vælger det. Vi vælger at gå på arbejde, vi vælger at hente vores børn, vi vælger vores humør og vi vælger også hvordan vi vil kommunikere (til os selv og andre). At der er konsekvenser ved fx ikke at møde på arbejde, hente børn og tale pænt til os selv, er en anden snak. Mange af de ting vi vælger er ikke altid bevidste og derfor kan det virke som om vi bare gør dem uden tanke bag. Som fx at spise for meget.

Jeg er fx lige gået på barsel for 3 uger side. Jeg havde en masse ideer til hvordan jeg skulle stå tideligt op, meditere, spise morgenmad, gå med hunden og begynde at arbejde på blog og hjemmeside inden kl. 09 (for som jeg sagde til mig selv: som selvstændig er barsel vel ikke rigtig barsel). Jeg havde lavet en to-do-liste så lang at den endte med at tage pusten fra mig og allerede efter et par uger gik jeg helt død i mine daglige gøremål. I stedet lå jeg på sofaen og så ligegyldig TV (Jeg har set så meget af TLC´s “Say yes to the dress” at det er pinligt). Jeg fik dårlig samvittighed og kunne ikke forstå hvor min handlekraft var blevet af. (Jeps, som coach mister jeg også min handlekraft til mine egne forventninger). Men min handlekraft og motivation var forsvundet i alle de ting jeg burde gøre – forsvundet i min to-do-liste og mine forventninger til hvordan jeg skulle være effektiv på barsel. Sandheden er, at min hjerne er gået i baby-mode og det kan jeg ikke ignorere eller arbejde væk. Jeg har måtte justere mine forventninger til mig selv og min barselsperiode ved at hive min lyst frem. Jeg spørger mig selv dagligt (og nogle gange flere gange om dagen): Hvad har du lyst til at gøre i dag for, at du har en hyggelig barsel? Det fantastiske er, at jeg pludselig har fået lyst til at gøre noget igen. Jeg har lyst til at høre musik og gøre rent, handle ind, gå en tur og skrive på min blog, men der er samtidig også plads til at ligge på sofaen, surfe rundt på nettet og lave ingenting. Min to-do-liste er sat på standby, men i det mindste handler jeg på nogle af tingene (stille og roligt) frem for at slå mig i hovedet med alle de ting jeg ikke nåede. Det giver mig både glæde, hygge og selvaccept, når min motivation kommer fra min lyst og ikke alt det jeg burde gøre.

Hvordan skaber du mere lyst i forhold til dit vægttab?

Første skridt er:

  1. Spørg dig selv hvad du har lyst til at gøre for at være sund. Er det en lille gåtur, et fodbad, at læse i en god bog eller at være nærværende overfor dine børn, mand eller venner?
  2. Hvad skal du slippe for, at kunne gøre det du har lyst til frem for alt det du bør?
  3. Slip alle de ting du føler, at du bør gøre – også selvom du tænker, at det helt sikker giver bagslag.

Lyst er super vigtigt for dit vægttab, men det er også vigtigt at skelne mellem lysten til romkugler og lysten til at gøre noget godt for dig selv. Ligesom jeg bare kom til, at ligge på sofaen med dårlig samvittighed, så var det bestemt ikke det jeg havde lyst til, men det føltes som om jeg ikke havde et valg. Vi har altid et valg og vi kan altid vælge noget andet.

Næste uge vil jeg skrive om hvad ” Fleksibel spisning” er og hvorfor det vigtigt for din succes.

Indtil da håber jeg, at du vil træne din lyst og gøre ting som gør dig glad og giver dig overskud, fremfor at dræne din energi.

Få alle 5 dokumenteret redskaber direkte i din indbakke:

[cta id=’784′]

De bedste sommerhilsner

Lykke

 

Comments are closed.