Hvordan er du sund?

I torsdags var jeg så heldig, at få muligheden for at holde et oplæg omkring sundhed. Det er et emne som er meget vigtigt for mig og som jeg ofte oplever bliver misforstået. Regler, kure, begrænsninger og høje forventninger er med til at spænde ben for succesen.

Her kan du læse hvad oplægget handlede om:

Min baggrund for at hjælpe mennesker med at få sunde spisevaner, startede da jeg uddannede mig som personlig træner og kostvejleder. Jeg ønskede at gøre en kæmpe forskel og hjælpe mennesker med at komme i form og opnå deres drømme om at være sund, stærk eller tabe sig.

Så har du været på samtlige kure der findes eller drømmer du om et vægttab som du ikke opnået, så læs med her.

Jeg begyndte at lave kostplaner med lækker og nem mad med få kalorier. Jeg gennemsøgte nettet for inspiration og opfandt opskrifter som jeg kunne stå inde for. Der var også plads til søde sager i kostplanen, så det ikke blev alt for hårdt at følge den. Kostplanen var også lavet i samarbejde med mine kunder og tog hensyn til deres spisetider, arbejdstider og den mad de foretrak. Og de tabe sig – i hvert fald den første måned. Så gik det i stå – eller endda baglæns, altså nogen af dem begyndte at tage på igen.

De overholdt simpelthen ikke de aftaler, de selv havde godkendt.

Jeg var frustreret, mine kunder var frustreret og de kunne ikke selv forklare hvorfor. De var selv kede af, at de ikke havde fulgt planen.

Så jeg fik en idé: Jeg ville selv på kur. Af 2 grunde:

  1. Jeg ville vide mere om hvordan det var at være på kur, så jeg kunne gøre det nemmere at følge kostplanen.
  2. Jeg ville have succes og det skulle jeg have gennem synlige mavemuskler. Jeg bildte mig selv ind, at for at få succes som personlig træner, så skulle jeg jo bare selv have synlige mavemuskler. Jeg kunne jo se på de sociale medier, at det var det som skulle til.

Så jeg lavede en kostplan til mig selv. Nu skulle det være. Jeg var dybt motiveret.

Læs med og få 3 konkrete ideer til din sundhed

Jeg var på kur i 3 uger. Det var de mest triste uger i mit liv. Jeg blev hjemme fra sociale arrangementer, heriblandt også cafeture med veninder, for så undgik jeg at skulle tage stilling til alle fristelserne. Jeg tænkte på mad næsten konstant. Enten var jeg sulten eller også var jeg i færd med at planlægge mit næste måltid, så jeg ikke endte i en situation hvor jeg spiste noget jeg ikke ”måtte”. Når jeg spiste ”usundt” kunne jeg selv regne ud at min kur ville vare endnu længere og det var enormt demotiverende.

Jeg stoppede kuren efter 3 uger og jeg fik aldrig synlige mavemuskler.

På de 3 uger lærte jeg dog noget meget vigtigt: Jeg vil ikke leve mit liv på en kur – heller ikke bare for en periode og jeg ønsker heller ikke den livsstil for andre.

Derfor har jeg ændret min tilgang til sundhed. Sundhed opfattes forskelligt og derfor skal metoden til at opnå sundhed også være forskellig. Der findes ikke én rigtig måde at være sund på.

Jeg har samlet 3 af de punkter som jeg har erfaret virker uanset om man spiser af den ene eller anden årsag.

  1. Du skal kun være 80% sund. Det betyder at du ikke skal spise perfekt eller træne 100% på en bestemt måde. Når du beslutter dig for, at gøre noget 100% så er der meget stor chance for, at du på et tidspunkt fejler og det kan være meget demotiverede. Måske kender du tanken om at nu er du ”faldet i” så kan du lige så godt give op? Men der vil altid være fristelse i form af jul, kage-torsdag eller fødselsdage. Det handler ikke om at du ikke må spise kage, men om hvor meget af kagen du spiser. Det leder mig til næste punkt.
  1. Spis til du er 80% mæt. Prøv at stoppe med at spise inden du bliver helt mæt. Fx efter én enkelt portion. Du kan altid spise igen, hvis du bliver sulten senere.
  1. Find en sætning eller mantra som motivere dig. Det skal være noget som minder dig på det, du virkelig gerne vil opnå med din sundhed. Den sætning, som jeg siger til mig selv, når jeg står nede i supermarkedet og er sulten og har lyst til at købe hele deres slik-afdeling er ”Hvordan vil du behandle din krop?” Sætningen er mit mantra og hjælper mig med at tage beslutninger som støtter den måde jeg ønsker at leve på.

Hvad kan dit mantra være?

PS: Jeg er med på at disse råd ikke kurerer en svær overspisning, men de kan måske hjælpe dig med at tage et lille skridt i den rigtige retning indtil du er klar til ar arbejde med de følelser som ligger til grund for din spisning.

PPS: Livet skal nydes og det er for kort til sure kure 🙂

Comments are closed.